“Ucube” Barış Manço Kültür Merkezi ve Pekel

Haberi sosyal medyada paylaşın!

ÖNDER BALIKÇI

Bandırma’da, Paşakent Mahallesi’ndeki kültür merkezi binası yine yarıda kaldı.

Balıkesir’in eski DSP milletvekili ve eski Sağlık Bakanı, rahmetli Dr. Mustafa Güven Karahan döneminde başlatılan Kültür Merkezi’mizin bitirilmesi adeta “yılan hikayesi”ne doğdu. Bina, 30 yıla yakın süredir bitirilemedi. Ne diyelim, nice yıllara!

GELELİM BARIŞ MANÇO KÜLTÜR MERKEZİ’NE

Gelelim, Bandırma’nın kültür ve sanat alanında yıllardır yükünü çeken emektar Barış Manço Kültür Merkezi’ne…

1989 yılının Bandırma Belediye Başkanı olan, muhasebeci Sedat Pekel, her fırsatta, Bandırma’ya bu kültür merkezini kendisinin kazandırdığını öne sürerek öğünüyor.

O zaman, gelin, Barış Manço Kültür Merkezi’nin, Bandırma’ya nasıl kazandırıldığı, bu konuda ne gibi hatalar yapıldığını irdelemeye…

O dönemde, daha önceden vatandaşlar için park yeri olarak kullanılıp, içinde bir de havuz bulunan bu yer, Haydarçavuş Camii ile bütünleştirilerek, caminin külliyesi durumuna getirilmek istenmektedir. Bu nedenle, bu alana acilen Kültür Merkezi yapılması düşünülür.

BİNANIN PROJESİNİ NEDENSE KONYALI ŞİRKET YAPTI

Ancak bu aşamada ilginç ve şaşırtıcı bir olay yaşanır.

Konya’nın bazı ilçelerini de kapsayan bir şirket, Bandırma Belediye Başkanlığı’na gönderdiği bir yazılı başvuruyla Bandırma’daki bu kültür merkezinin yapımına talip olur.

Dönemin Belediye Başkanı, sanat okulu mezunu muhasebeci Sedat Pekel, Bandırma’da sanki başka mimar yokmuş gibi bu mimari proje önerisine sıcak bakıp, isteği gündemine alır. Encümen kararıyla Bandırma Belediye Meclisi üyesi birkaç kişi, birkaç kez Konya’ya ve merkezi orada bulunan ilçedeki şirkete giderek, görüşmeler yaparlar. Sonuçta, Bandırma Belediye Başkanlığı, şu anda ismi Barış Manço Kültür Merkezi olan binanın mimari projesinin, Konyalı şirket tarafından yapılmasını uygun bulur. İnşaatın yapımını Bandırmalı müteahhit Muhittin Şenyüz üstlenir, bina Belediye Başkanı Durgut Ergin tarafından bitirilir.

MECLİSTE YAŞANANLAR

Bunun üzerine Konyalı şirket, kültür merkezinin mimari projesini hazırlar. Ancak bu projenin resmiyet kazanması için Bandırma Belediye Meclisi’nde görüşülerek, onay alması gerekmektedir.

O günkü meclis toplantısını gazeteci olarak izledim. İlginç ve şaşırtıcı bir toplantıydı.

O dönemde, muhasebeci Sedat Pekel’inbaşkanlığında, iktidarda bulunan yerel yönetimde, Sosyal Demokrat Halkçı Partisi’nden(SHP) 13 meclis üyesi vardı. Mecliste muhalefet partileri olarak Doğruyol Partisi(DYP) ve Anavatan Partisi(ANAP) üyeleri yer alıyordu. SHP’li üyeler arasında, meslekleri mimar olan Seyfi Yiğitler, Sabiha Soyubey, Sabri Tar ve Kamil Ceyhan da bulunuyordu.

Konyalı şirketten gelen yetkili, yapacakları binanın mimari projesi hakkında açıklamalar yaptıktan sonra SHP’li meclis üyesi, mimar Seyfi Yiğitler söz alarak, şunları söylemişti:

“Arkadaşlar, bu çeşit önemli projelerin hazırlık aşamasında, belediyemizin birkaç firmaya teklifte bulunması veya binanın yapılması için yarışma açması gerekir. Buna uyulmamıştır. Böylece bugün bize, burada, dayatma olarak tek proje sunulmaktadır. Başka proje olmadığı ve karşımıza tek bir proje geldiği için benim mukayese yapmam da olanaksızdır. Buna bağlı şekilde, ilkesel olarak bu projeye onay veremem. Bu projeye ret oyu vereceğim.”

Nitekim oylamada Seyfi Yiğitler, bu projeye “hayır” oyu verirken, SHP’li diğer üç mimar üye olan Sabiha Soyubey, Sabri Tar ve Kamil Ceyhan ise nedense, şaşırtıcı şekilde “evet” dediler. Projeye DYP ve ANAP’lı üyeler de “ret” oyu verince oylama sonucu 12-12 oldu. Eşitlik durumunda, yasa ve yönetmelikler gereğince Belediye Başkanı’nın oyu geçerlidir. Muhasebeci Sedat Pekel’in oyu “evet” olunca, 13-12 oy oranı ile Kültür Merkezi’nin, Konyalı şirkete yaptırılması kararı çıktı.

UCUBE BİR BETON BİNA

Bandırma Belediyesi Encümeni, karara bağlı olarak, kültür merkezinin yapılması işi mimari projesinin yapım işini Konyalı şirkete verir. Yapım işi başlar. Binanın kaba inşaatı bitirildikten sonra yerel seçimler yapıl. Muhasebeci Sedat Pekel seçimi kaybetti ve DYP’li Durgut Ergin, seçimi kazanarak Belediye Başkanı oldu. Bina, Ergin döneminde bitirildi.

Ancak Sedat Pekel döneminde ihalesi yapılan proje “hilkat garibesi”, ucube bir beton binadır.

Bu bina, yangına karşı ciddi bir önlemi de olmadığından, daha sonra çıkan bir yangında büyük hasar al.

BALKONDAN SAHNE GÖZÜKMÜYOR

Öylesine “ucube” bir binadır ki, ortaya çıkan, binanın ikinci katındaki koltuklardan, sahne gözükmemektedir. Bu garip durumun giderilmesi ise artık mümkün değildir.

NEDEN KONYALI ŞİRKET?

İşte halen Belediye Başkanı Av. Tolga Tosun’un yaptığı açılışlarda, onun yanında kurdelenin ucundan tutmaya çalışan ve gündemden düşmek istemeyen, bu binayı yapmakla öğünen Sedat Pekel’e şu soruları soruyorum:

Barış Manço Kültür Merkezi’nin yapım projesininneden Konyalı şirkete verilmesinin önünü açtın?

Bandırma’da başka mimar yok muydu?

Binanın ikinci katından, sahnenin görülmemesini sen,belediyenin İmar İşleri Müdürü ve İmar Komisyonu neden belirleyemedi?

Bırak, artık yarattığın şu “ucube” Barış Manço Kültür Merkezi ile öğünmeyi!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir